Friday, December 23, 2011

Sudah Tersepit Baru Nak Terjerit

sudah tersepit baru nak terjerit


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

Begitulah manusia bukan?
Sudah terhantuk baru nak terngadah
Saya juga tidak lari dari sifat itu



Sudah hilang baru tercari cari


Sudah jatuh baru nak buka mata


Sudah tersepit baru nak terjerit

Sudah tak ada depan mata baru nak rindu-rinduan.eh.(ni kes lain,tak masuk topik ok)



Sebenarnya manusia ini tidak pernah dapat lari dari musibah.Sama ada musibah dari segi harta,nyawa,pangkat mahupun apa jua kesedihan dan ujian yang datang melanda.Sedangkan Nabi-nabi terdahulu juga tidak dapat lari daripada mendapat musibah inikan pula kita yang marhaen lagi banyak buat dosa ini.


Sebenarnya saya nak highlightkan tentang apa ya?


Susah untuk diberitahu kondisi apakah perasaan saya semasa saya menulis entry ini.Segalanya bercampr baur.Sedih,gembira,geram,marah dan sebagainya.Walaupun kejadian tersebut sudah agak lama berlalu,tapi saya masih tidak dapat memadamkannya dari otak pemikiran saya.Saya yakin,ia takkan berhenti hinggalah saya sendiri berjumpa dan berhadapan dengan hamba Allah tersebut.Saya sangat-sangat berharap agar saya diberikan kekuatan dan hikmah dari Allah untuk berkata-kata agar kata-kata saya nanti tidak melukakan hatinya.Jika dia ingin pergi juga,maka saya dengan penuh perasaan redha akan melepaskannya dengan aman.


Anda tidak faham bukan dengan entry saya kali ini?
Jika anda pernah membaca entry sebelum2 ini,pasti anda akan faham.


Saya sebenarnya marah dan malu dengan diri saya sendiri.


Saya malu pada Allah dan malu pada taklifan yang telah Dia berikan untuk memegang tugas khalifah dan abid di muka bumi ini.Apalagi tersangatlah malu untuk menggelarkan diri saya seorang pendakwah mahupun murabbi.
ouh.. saya tidak pernah merasakan malu yang sebegini..


Sudah terlalu banyak kesilapan-kesilapan yang sering kita lakukan.
Sudah terlalu banyak janji-janji yang sering kita taburkan.
Sejak mula kita menjejakkan kaki dalam sekolah tarbiyah ini hinggalah kini,


Adakalanya kita diuji dengan pelbagai ujian
Hingga membuatkan kita tidak lena tidur malam memikirkannya
Hingga membuatkan kita menangis tersedu-sedu kerananya
Hingga membuatkan kita terduduk tidak berdaya

Ujian apakah ini Rabbi..


Di saat itu kita mula menuding jari
Menyalahkan orang2 lain atas apa yang menimpa kita
Menyalahkan mereka tanpa kita melihat diri kita terlebih dahulu
Tidak pernah melihat bahawa ujian itu adalah dari Dia
Tanpa sedar kita sebenarnya menyalahkan takdir yang datang



Bila kita lihat kembali apa yang berlaku
Kita mula mencari di mana silapnya langkah kita
Mula meneliti di mana salahnya bahasa kita
Hingga membuatkan keadaan menjadi seperti itu
Kita sebenarnya menyalahkan diri sendiri
Sekali lagi kita tidak lansung meneliti hikmah di sebalik musibah yang melanda



Dalam tarbiyah juga ada musibah
Tak selamanya kita gembira
Tak selamanya kita mampu bersama
Ada yang tercicir,maka itu urusanNya
Apa yang tinggal,usahakan sebaiknya
Moga tidak ada yang tercicir lagi



Benarlah musibah ini bnyak mengajar diri
Agar jangan sampai terjatuh baru nak buka mata
Jangan sampai terhantuk baru nak terngadah
Jangan sampai tersepit baru nak terjerit




^^maka inilah saya yang hina
ampunkan diri yang banyak dosa
moga hamba belajar darinya
buat yang terbaik untuk Allah dan Rasulnya
maka saya akan terima setiap ketentuannya
Kerana semuanya dari Dia~



entry saya agak pendek kali ini.sekadar perkongsian tentang cerita saya.cerita kita semua heyy!

salam selamat malam^^

~aman~





Tuesday, December 20, 2011

Niqab Girl

Bismillah

Alhamdulillah,wah bulan nh saya banyak kali juga diberi peluang memenuhkan blog saya nh dngan entry2 saya yang kurang bijak ini.eh.

Maka kesyukuran ini saya panjatkan ke hadrat Illahi kerana dengan izinNya jugalah saya dapat menghasilkan entry2 baru di dalam blog yang tidak kurang chantek ini.eh.

Baru baru ini saya diserang dengan pelbagai penyakit yang bertimpa-timpa.Memang sangat baguslah sakit itu untuk orang yang banyak dosa seperti saya.Alhamdulillah setelah menjalani rawatan di klinik dan rawatan2 alternatif lain,saya sudah beransur sembuh.Maka cuti saya yang sebulan lamanya kali ini banyak saya habeskan dengan menguruskan kesihatan saya.Pergi berubat di sana sini dan Alhamdulillah sekali lagi, Allah jugalah yang menyembuhkannya.Maka wajiblah saya untuk sujud syukur kerana ini.

Baru-baru ini juga saya mendapat berita daripada salah seorang teman rapat saya.

Sahabat yang doludolu selalu sama2 dengan saya.semenjak kami di tingkatan empat.sekolah yang sama.dan kini kami dengan haluan kami masing2.saya di batu pahat dan dia kini dia di Penang.

Tapi alhamdulillah,hubungan kami tidak terhenti setakat itu sahaja.Kami saling berhubung melalui telefon dan sms,berblas chat di ym dan fb.dan kami malah semakin rapat kini.kerana dia juga seperti saya.alhamdulillah kami di track yang sama.matlamat kami sama dan alhamdulillah fikrah kami juga sama.Nmpaknya Allah sangat menginginkan kami untuk lebih berukhuwwah lagi kerana Dia.Terima kasih ya Allah.

Kesyukuran saya ini bertmbah tambah lagi apabila baru-baru ini dia bertanyakan pendapat saya untuk dia memakai niqab.

Saya super duper terharu apabila dia menyatakan hasratnya itu.dan saya ofkos sangat memberikan sokongan yang padu dan jitu untuk dia meneruskan hasratnya itu.

Menurutnya,dia ingin berniqab kerana ingin menjaga ikhtilat dan dia mahu lelaki lebih menghormatinya dan tidak sukasuki menegurnya.kononramahmesralakan.

Saya setuju dengannya.Begitu sekali mujahadahnya.saya kagum.padahal dia masih dikira baru lagi dalam tarbiyah,tetapi tarbiyah cukup meresap dalam dirinya.

Benarlah,kefahaman sseorang dalam tarbiyah bukan dinilai pada selama mana dia berada dalam tarbiyah atau level berapakah dia tetapi sejauh mana tarbiyah mampu membentuk dia menjadi seorang individu muslim yang benar2 bermujahadah dan berusaha untuk memahami jalan ini.

Lalu, saya memberikan pendapat saya yang marhaen dan hina ini.pendapat yang tidak seberapa.saya menyokongnya dan mengingatkan dia tentang cabaran2 yang bakal dia hadapi nanti bila sudah berniqab.

Benar,berniqab bukan mudah.
tidak semudah makan kacang pis atau kcg kuda.
tidak semudah memasak maggi juga.

Saya juga pernah dicadangkan oleh beberapa sahabiah saya untuk berniqab.tapi saya fikir,belum masanya lagi mungkin.saya belum mampu lagi.saya bukan mahu beralasan tapi saya bukan jenis suka pakai on off.klau boleh nak benda tu istiqamah,tapi bukan mudah kan.memandangkan ia sunnah,maka saya merasakan mungkin belum masanya untuk saya berniqab.mungkin suatu hari nanti.doakan.


Sebenarya,apa tujuan kita berniqab?

1. berniqab hanya tidak mahu mukanya dilihat orang.

2. berniqab hanya menjaga mukanya dari hangus terbakar dek matahari yang panas.

3. berniqab kerana menjaga air muka dan tidak mahu diganggu oleh mana-mana lelaki.

4. berniqab kerana ingin berfesyen.

5. berniqab tapi tidak pandai menjaga hak-hak dan batas-batas seorang wanita, cth : berbual semene dengan lelaki, melompat kesana kemari, mulut dan percakapan tidak terbatas, dan sebagainya.

6. berniqab tapi pakaian menjolok mata


No No No

Saya harap anda berniqab bukan dengan sebab2 di atas.

Beniqablah kerana ingin mencari redha Allah
Berniqablah kerana ingin menjaga maruah dan kehormatan diri.
Berniqablah kerana ingin mengelakkan fitnah pada diri dan agama.

Bila anda mengambil keputusan untuk berniqab,maka lebih awasilah setiap perilaku anda.

Bukan bermakna kita harus menjaga perilaku bila berniqab.Jika tidak berniqab juga harus menjaga perilaku bukan?

Maka bila sudah berniqab,maka lebih lagi menjaga perilaku anda.kerana manusia lebih suka melihat kita.kita yang berniqab.kita yang bertudung labuh,berbaju labuh.kalau boleh,setiap perilaku kita mereka nak tengok.kerana fitrah manusia nampak pada yang zahir,maka kita kenalah menjaganya lebih lagi.untuk agama kita dan diri kita daripada fitnah2 dunia.

Orang pakai niqab ni mesti semua baik2 dan solehah2 bukan?

Tidak hakikatnya.

Ramai juga saya jumpa

berniqab tetapi bercinta dengan bukan muhrim
berniqab tetapi hebat bergosip sana sini
berniqab tetapi baik sendiri2 sahaja

memangla,bukan semua manusia sempurna.ada salah silapnya.
saya juga.
tapi saya kesal dengan sikap mereka yang begitu.doakan mereka diberi hidayah untuk sedar apa sebab mereka berniqab.

bukanlah kita kata orang pakai niqab mesti baik-baik.
tapi apa salahnya usaha untuk jadi baik dan sempurna.
biar sejuk mata memandang.
biar tak ada lagi yang mengata menyalahkan mereka yang berniqab.
kerana keputusan anda untuk berniqab itu besar maknanya.
maka janganlah mensia-siakan usaha besar anda itu dengan melakukan perkara-perkara yang memalukan diri anda sendiri.
biarlah nampak terjaga di luar,terjaga juga dalamannya.



jika ibu bapa anda melarang anda berniqab?

maka hormatilah mereka.berniqab itu bukanlah kewajipan sementara menghormati ibu bapa itu satu kewajipan bukan? maka utamakanlah yang wajib itu dahulu.maka mintalah pada Allah untuk melembutkan hati pama anda itu untuk membenaran anda berniqab.insya Allah jika anda pandai melobi mereka dicampur dengan tawakkal anda yang tinggi kepada Allah,pasti akan dipermudahkan,amin.


Saya?

Saya bukan pemakai niqab.saya hanya orang biasa sahaja.maka entry saya ini sekadar pandangan saya sahaja dan wajiblah jika ada salah silapnya di mana-mana.
Entry ini juga saya tulis bagi menyatakan sokongan saya kepada sahabat saya yang terchenta itu.semoga dia diberi kekuatan untuk melaksanakannya.amin..


p/s-kepada sahabat saya itu,saya sayang anda.doakan saya pula mengikut jejak langkah anda ;)

Thursday, December 8, 2011

Sunday, December 4, 2011

Buat anda

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Penyayang

Dengan izinNya,sy masih mampu menconteng sesuatu di ruangan ini..

Berat rasanya coretan ini
,serasa seperti tidak mahu berkata apa-apa
rasa seperti mahu diam sahaja
buat seperti tidak tahu
seperti tiada apa-apa berlaku
tapi bukan mudah begitu
kerana saya punya tanggungjawab
pada diri saya
pada anak2 halaqah saya
dan paling penting pada Allah


Entry saya kali ini saya tujukan khas buat mereka>>>

yang saya kira sudah lama bersama saya
mendengar celoteh-celoteh saya
berkongsi cerita dengan saya,suka duka
meluangkan masa bersama saya seminggu sekali bersama
dalam sebuah perjumpaan mingguan kita
yang saya rasa gelisah bila tak berjumpa
rasa rindu bila x bersua
rasa yang melonjak lonjak tiba bila kita jauh


tapi saya tak tahu
mereka juga punya rasa yang sama atau tidak
tapi tak apa,saya rela
kerana kasih saya pada mereka bukan harap apa-apa
jauh sekali dibalas semula
moga kasih saya lekat dalam hati mereka


Dia yang temukan kita
Dia juga yang eratkan kita
dan ingatlah,Dia juga yang pisahkan kita
maka saya rela jika Dia ambil mereka dari saya
kerana saya x ada kuasa
untuk memegang hati mereka
untuk memaksa mereka
bersama sama saya
dalam jalan ini


saya tidak putus asa
cuma saya tidak menaruh harapan yang tinggi
biarlah hanya Dia tentukannya
saya redha ketetapanNya


wahai anda-anda yang pernah bersama saya
menjalin cinta dalam setiap perjumpaan2 kita
saya bukanlah seorang yang terlalu bagus untuk anda
jauh sekali sempurna untuk anda
maka adakalanya saya silap
adakalanya saya salah berbuat
kerana saya juga manusia biasa
tak bisa lari dari leka dan alpa


maka apalah kiranya kesudian anda
untuk memaafkan segala kata-kata saya
yang terkadang saya tak tahu
bisa mengguris hati anda
maafkan segala tingkah saya
yang anda fikir keterlaluan caranya
hingga anda beranggapan saya ini terlalu tegas
dan pemarah,tak bisa berjenaka seperti yang lain
tidak sporting dan adakala memaksa (..kah?)
anda rasa beban dengan saya (..kah?)
anda rasa saya xlayak bercakap untuk anda
mmberi nasihat untuk anda
memperingatkan anda
memarahi anda (saya emosikah?..maaf..)
sejuta maaf untuk anda-anda..


saya inginkan yang terbaik untuk anda
mahu ajak anda sama-sama terbang dengan saya
jom kita lari sama-sama masuk surga
pimpin tangan dengan anda
jangan ada satu yang terungkai
dari genggam saya
kerana saya sangat kasihkan anda


mungkin saya yang salah
hingga anda tidak nampak apa yang saya buat
kerana Dia telah mencabut rasa kasih dari hati anda
untuk saya
dosa-dosa saya mungkin
yang menghalang kasih ini terus mekar
hingga akhirnya
bukan salah anda,tapi salah saya
saya akuinya..


luahan saya terlalu beremosikah?
maaf sekali lagi


saya cuma mahu anda bahagia
bagaimana saya rasa peritnya dan indahnya jalan ini
saya juga mahu anda rasa bersama
tidak mahu ada yang berhenti di pertengahan
tidak mahu ada yang futur
tidak,,,wanauzubillah..


tapi Dia lebih berhak
menyusun tentera di barisannya
memilih siapa yang bakal jejak syurga
mencampak siapa yang diheret ke neraka
maka adalah tidak wajar bagi saya
untuk menidakkan ketentuannya
jika ini pilihannya,saya redha
saya terima dengan hati terbuka
walau jiwa saya pedih terhiris


lalu




saya kenang kembali janji2Nya
saya baca semula firman-firmanNya
minta Dia buka hati kita semua
untuk masih utuh berpegangan
dalam satu halaqah yang sama
menuai cinta untuk ke syurga
bertemu pencipta..


saya relakan anda pergi
jika itu pilihan anda
tapi jika satu saat
anda mahu bersama lagi
saya masih membukanya untuk anda
ruang itu masih ada untuk anda
untuk kita bina semula
cinta yang lerai
kasih yang dulunya berkecai
moga saat itu,tangan saya masih ada
untuk menyambut anda
kembali dalam dakapan Rabbi
bersama kita semua semula~


titis-titis air mata
jatuh lagi buat kesekian kalinya














Friday, December 2, 2011

Irfan Makki feat. Maher Zain - I Believe


~i believe~

great featuring,
great voices,
great song,
wif great lyrics,
from Most Great creator~

bila dengar lagu nh, saya rasa mcam sy terbang~fly~fly

percaya yang sangat tinggi
buat hamba jadi ingat semula
betapa Dia Maha Segala
Bila hamba sujud padaNya
rasa diri yang sangat hina
penuh noda,dan dosa

tapi kerana percaya yang ada
semat utuh2 dalam jiwa
hingga tiada yang lain bisa menembus masuk
selain percaya hanya pada Dia

Bia Dia pemudah segala
Biar Dia yang menentukannya
Walau kadang kita tak suka,

Tapi benarlah ia amat baik untuk kita
Kerana hanya Dia pencatur masa
Usia di tanganNya
Takdir Dia yang Punya

Percayalah hanya pada Dia..




Wednesday, November 30, 2011

Ayuh Hijrahkan Diri!

Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih dan Penyayang..


Saya malu sebenarnya nak menulis di ruangan ini lagi,kerana saya jarang2 sekali menghapdet blog saya yang chantek lagi lawa ini..walaweh…tapi memandangkan di sini sahaja tempat yang saya dapat mencurahkan segala idea saya yang bernas2 dan brilliant itu, saya rasa elok jugalah medan ini saya gunakan walaupun cuma jarang2 sekali..heee..


Sedih


Sudahla dah lama x menghapdet,tup2 tajuk sedih pulak yang dipilihnya..nasebla ye..ramai orang rasa sedih..sedih itu merupakan suatu rasa yang kompem akan membuatkan orang yang merasainya mengalirkan sejenis air yang keluar dari sepasang mata atau lebih dikenali sebagai air mata..(huuui),rasa yang boleh buat seseorang 2 down,rasa keluh kesah,rasa xtenang dalam dada,rasa mcam nak menjerit..kan3??betul x tafsiran sedih saya nh??menurut kamus dewan saya,begitulah yang termaktub di dalamnya..(ok saya dah merapu)

Kalau di kampus,saya sedih dengan banyak perkara.Antaranya kompemla sebab jalan yang dah saya pilih nih iaitu jalan dakwah dan tarbiah yang osem dan bergaya seperti pemilihnya..ehem..tapi kenapa saya pilih jalan ini walaupun saya tahu yang saya akan mengalami kesedihan tu?pelik kan?>>>sebab saya sudah jatuh cinta kerananya..aww..


Jalan ini

Saya mengenali jalan ini dengan senangnya,,saya rasa cara saya mendapat tarbiyyah tak adalah susah sangat mcam Mush’ab,Umar,Hamzah,n geng2 Makkah Madinah semua 2..depa 2 kena macam2 semata-mata nak memeluk agama islam..kita nih yang dah peluk agama islam,xpernah rasa kan apa rasanya jika berada di tempat mereka..kita hanya tahu,keluar2 uwek2 dah dah jadik orang islam..bak kata pak cik Maududi,islam pada keturunan..sebab 2 kita dah kabur2 mata,xnampak dah apa beza islam dan jahiliyyah..kalau zaman sahabat dulu,depa 2 sanggup bergadai nyawa berkorban segala-gala,lautan api sanggup mereka renangi,semata mata kerana nak masuk islam..haa baru kena metafora 2 ngan depa..orang bercinta duk guna lautan api sanggup kurenangi,padahal kena pisau sikit dah macam nak tercabut nyawa..haaa apa agak2 sebabnya depa bleh jadi lagu 2?boleh melompat terus ke dalam islam dan tinggalkan semua jahiliyyah depa..padahal jahiliyyah depa sangat2lah dahsyatnya..mungkin satu ja jawapannya,sebab mereka CLEAR.mereka NAMPAK.(bukannya mereka pakai spek nak bagi nmpak )tapi sebab mereka JELAS betapa kotornya JAHILIYAH tu n betapa sucinya ISLAM tu..mereka Nampak CAHAYA tu dengan terang..mereka Nampak beza GELAP dan cerah!(sekali lagi ditegaskan,mereka xpakai spek pun!)..tapi kita??kita kurang jelas n kurang Nampak apa itu jahiliyyah dan apa itu islam..kita hanya kenal sipi2 ja..xkenal dengan sedalam-dalamnya..adalah lebih tepat saya katakan kita sekarang berada dalam zon kelabu(eh,kaler pebret saya!)kepada zon cahaya..tapi sahabat2 keluar daripada Zon Gelap kepada Zon Cahaya..sebab 2 mereka boleh beza,n boleh bertindak dengan drastiknya untuk mengubah hidup mereka 360darjah celcius.



Saya rasa saya sudah tersasar jauh daripada objektif dan hadaf utama saya!!saya nak cerita pasal kesedihanlah!(- -“)ok kembali kepada hadaf>>>

Ok,sebenarnya ada kaitannya dengan huaraian saya yang panjang lebar di atas..sila tarik nafas lega sebab dah baca panjang2..


Saya sedih sebab saya masih belum seperti mereka..masih belum dapat berdiri sama rendah,duduk sama tinggi bersama para sahabat..(eh’) masih terlalu jauh bezanya amalan2 saya dan pengorbanan2 saya kalau nak dibandingkan dengan mereka..(ok tarik lengan baju lap ayaq mata),,walaupun saya lahir islam,dan mereka bukan mendapat islam secara keturunan,tapi mereka lebih hebat mengenal islam daripada saya(air mata makin laju) …saya masih berperang dengan jahiliyyah saya sedangkan umat sangat2 parah di luar sana (ok,saya dah x tahan lagi)

Emosi!Emosi!(haih)


Kadang2 saya geram dengan diri sendiri,sebab saya xmampu nak lawan jahiliyah diluar sana,sedangkan saya sangat2 tahu bahwa saya WAJIB meninggalkan jahiliyah jahiliyyun itu sebab saya sudah memilih jalan yang suci ini..saya sedih,saya rasa nak menangis,saya emosi!sebab diri saya sendiri!argh!!!


Kadang2 bila saya dah kuat untuk jauh dari jahiliyah2 saya,persekitaran pula yang tidak menyokong..dari sudut rakan2 terutamanya..bila kita dah usaha untuk kuat,kawan kita pulak buat spoil..memangla ujian,,urgh…geram!


Tapi,boleh ke kita salahkan mereka??rasanya tidak cukup kukuh alasan kita untuk tidak meninggalkan jahiliyyah hanya kerana kita tidak kuat..xrelevan lansung!lembik!macam ni ke nak jadi daie?!urgh,sentap!


Kalau betul kita nak,usaha kena mantap..Dah cukupkah usaha kita untuk melawan jahiliyyah?Adakah cukup dengan kita duduk2 sahaja dan membiarkan sahaja jahiliyyah bermaharajalela di sekeliling kita tanpa kita mengambil usaha apa-apa untuk menjauhinya!?ohh sungguh tidak bergaya perbuatan sedemikian..

COOL

Cool je..saya suka cara ini..


1)Mutabaah Amal

Sibukkan diri kita dengan mutabaah amal..saya sangat2 yakin dengan seyakin yakinnya bahwa jika seseorang itu disibukkan dengan mutabaah amalnya,tiada masa untuk dia melayan jahiliyyah di sekelilingnya.tiada masa untuk menonton sinetron mahupun drama2 korea,serta tiada masa untuk menghabiskan masa dengan game burung bengang dan tumbuhan lawan zombie..kalau x percaya dengan cara yang cukup bergaya ini,anda2 semua boleh cuba salah ( baca:try an error) saya sangat percya anda semua tidak akan salah! Kalau salah juga,mungkin anda tidak bersungguh sungguh dalam mencukupkan mutabaah amal anda..jangan Tanya saya mutabaah amal tu menatang apa.boleh Tanya abang google n abang yahoo..mungkin mereka tahu..


2)Buku2 Fikrah

Cara lain yang juga tak kurang gayanya,adalah dengan menghabiskan masa dengan menelaah buku2 fikrah.Cara ini bukan sahaja bergaya malah anda akan kelihatan lebih osem dan cool di hadapan hadek2 bulatan gembira anda bila anda mengeluarkan pendapat dan memberi taujih..percayalah..mintalah pada naqibah atau naqib anda untuk mencadangkan buku-buku yang patut dibaca..saya yakin,naqib atau naqibah anda akan mencadangkan buku buku yang sesuai dengan anda dan akan membantu anda untuk lebih memahami jalan ini.

3)Melayari blog2 ilmiah

Saya juga suka dengan cara ini,tapi kena lebih berhati2 kerana silap langkah,kita juga akan lagho dan terpengaruh dengan jahiliyah di dalamnya..banyak blog2 ilmiah yang terdapat di alam maya kini..tinggal kita untuk memilihnya dan memanfaatkannya sebaik mungkin.Kalau betul cara kita,dapatlah juga tingkatkan iman tapi kalau tersalah langkah,mungkin iman boleh jadi makin lesu..AWAS!

4)Video walking

Ini kegemaran saya!saya memang suka mencari video2 ilmiah di youtube mahupun di fesbuk.kadang2 sampai addicted!hoho ini pun agak bahaya.takut nanti video lain pulak yang keluar.tapi kalau betul caranya,mungkin boleh meningkatkan hamasah dan tsaqafah kita..jadi,JAGA-JAGA!

Wah,panjang juga hapdet saya kali ini ya..xsangka pula..apapun,saya sangat-sangat berharap agar saya diberi lebih kekuatan untuk mengikis jahiliyyah2 saya ini sepenuhnya..bila di rumah,lagi kuat saya diuji tambahan pula dengan tv.saya memang selalu kalah dengan benda alah 2.kuat betul penangan dia ke atas diri saya.maklumlah saya dulu,sinetron addicted,Korean drama addicted,..susah,,hijrah ini memang susah,.hijrah ini menuju Allah..jadikanlah hijrahku ini seteguh hijrahnya Umar.amin..moga kita sama-sama diberi kekuatan,,mujahadah linafsih!yuk!

~aman~

Tuesday, September 27, 2011

Jom Check Ukhuwwah Kita ^^

Bismillahirrahmanirrahim..

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Alhamdulillah..akhirnya dapat juga saya memulakan bicara di sini setelah berbulan lamanya blog ni x diupdate..kesibukan saya dengan kuliah dan kerja-kerja lain menjadikan saya tidak sempatla nak menconteng sesuatu di ruang ini untuk tatapan pembaca (heh,ade ke org bace?) huu agak poyo di situ..

Setelah puas difikir dan dikorek korek idea, sy terfikirkan tentang ukhuwwah..


Ukhuwwah tu kalau tanya semua orang, mesti jawapannya berbeza-beza kan..

mungkin jawapannya begini

"ukhuwwahfillah abadan abada (sambil buat muke comey ^^v)"
"ukhuwwah 2 bile kite kenal die out and in (bace: luar dan dalam)"
"ukhuwwah 2 bile kite sanggup susah senang bersame"
"ukhuwwah 2 bile kite sanggup disusahkan" erk...
"ukhuwwah 2......n macam2 lagila jawapan yang akan kite dapat..


haa 2 jawapan orang2 biase..jom kite check apa pula kate pak cik Banna


“Yang saya maksudkan dengan ukhuwah adalah : mengikatnya hati-hati dan jiwa-jiwa ini dengan ikatan aqidah, dan aqidah merupakan ikatan yang paling kukuh dan paling mahal harganya, dan ukhuwah adalah saudara keimanan, sementara perpecahan adalah teman dari kekufuran, kekuatan yang utama adalah persatuan dan tidak ada persatuan tanpa cinta, dan cinta yang paling rendah adalah lapang dada, sementara yang paling tinggi adalah itsar(mengutamakan saudaranya).

wooo (sambil juling mate + mulut terlopong)
hebat kan jawapan pak cik 2.
memangla hebat..dia kan orang hebat...


bersama hadek-hadek terchenta dalam bulatan gembira..wink2!


tapi kita pun boleh jadi hebat macam Pak cik 2 tau..
bile kite faham mengikut apa yang dia faham..

maknanya hanya orang-orang yang benar-benar berada dalam jalan para rasul dan sahabat yang mampu menafsirkan makna ukhuwwah dengan definisi dan pemikiran yang sama kerana mereka tidak memikirkan lain melainkan keredhaan Allah dan mereka kuat kerana ukhuwwah mereka terbina atas ikatan yang kukuh dan mantop iaitu ikatan aqidah!




Allah swt berfirman:

“Hanyalah orang-orang beriman yang bersaudara”. (QS Al-Hujurat :10).

Dan Nabi saw bersabda:

“Seorang muslim adalah saudara dengan muslim lainnya, tidak boleh menzaliminya, tidak membiarkannya, tidak merendahkannya dan tidak menghinakannya” . (Muttafaq alaih).

Dan Nabi saw juga bersabda:

“Perumpamaan orang-orang beriman dalam kasih sayang, cinta kasih dan empati adalah seperti satu tubuh, jika salah satu tubuh darinya mengadu pada suatu penyakit maka anggota tubuh lainnya akan merasa sakit dan demam”. (Muttafaq alaih)

“Dan mereka mengutamakan (orang-orang muhajirin), atas diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam kesusahan. dan siapa yang dipelihara dari kekikiran dirinya, mereka itulah orang orang yang beruntung”. (QS Al-Hasyr : 9)

“Seorang mu’min terhadap mu’min yang lainnya seperti bangunan, saling memperkukuh sebahagiannya dengan sebahagian lainnya”. (Muttafaq alaih).

“Dan orang-orang beriman laki-laki dan wanita sebahagian mereka menguatkan sebahagian lainnya”. (QS At-Taubah : 71).


Demikianlah ukhuwwah...

Ukhuwwah merupakan elemen kedua dalam kekuatan sesebuah dakwah

1)iman

2)ukhuwwah

3)material

Rasulullah s.a.w dan para sahabat baginda sangat memahami erti ukhuwwah ini dan ia meresap hingga ke dalam urat nadi mereka,dalam gerak kerja mereka..

dan kerna itulah dakwah mereka mencapai kemenangan seperti yang dijanjikan Allah..


Ayuh,akhawat fillah..

kita muhasabah kembali hati-hati kita

adakah masih terselit di mana-mana

rasa tidak puas hati, rasa benci, rasa-rasa yang tidak patut itu

kerna ketahuilah akhawat fillah

rasa itu tidak perlu,tidak benar dan rasa itu adalah dari setan

buang ia jauh2

jika kita mahukan dakwah ini berkembang

jika kita mahukan Dia senang memandang

mari kita sama-sama buang ia

lupakan semua

ia hanya racun yang memakan dalam

usus-usus dan jiwa para daie

jika terus dibiar, bimbang makin bernanah

bimbang makin busuk

lantas hati yang busuk

mana mungkin mampu menyentuh hati

fikirkanlah..~










Tuesday, July 26, 2011

~Nota Hati Ramadhan~


Ramadhan bulan keberkatan

Padanya ada maghfirah yang Maha Luas

Bagi orang-orang beriman

Ramadhan adalah bulan merawat luka

Juga bulan memperbaiki diri

Menjadi lebih baik dari sebelumnya

Sebagai kekuatan mengahadapi 11 bulan

Yang akan datang..

~rindu Ramadhan~

Allahummabariklana fi sya’ban wa ballighna ramadhan =)


Nota Hati 27 Julai 2011

..::5 hari lagi::..


Sunday, June 12, 2011

Mulakan Sekali Lagi..


Bismillahirrahmanirrahim

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

saya mulakan lagi coretan di blog ini setelah berbulan ditinggalkan sepi..terasa seperti telah jauh…

jauh…………..

lagi jauh…………………….

dan jauh lagi…………………………



kita yang makin jauh dariNya,,

sedarkah duhai diri?

Kau begitu ego

Terlalu banyak berkira-kira

Terlalu banyak beralasan

Terlalu banyak bertangguh-tangguh



cuti yang begitu menguji tarbiyyah Kendiri saya

saya mahu

mulakannya sekali lagi…



سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Dengan menyebut nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

وَالْعَصْرِ

(1) Demi masa.

إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ

(2) Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian.

إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَات
وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ
وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

(3) Kecuali orang-orang yang beriman & mengerjakan amal soleh,
dan mereka saling menasihati supaya mentaati kebenaran
serta saling menasihati supaya menetapi kesabaran.



Sentap hati saat ini

Meski ayat ini sering diulang-ulang

Kini baru sedar..

Kerana diri yang mudah alpa dan leka

Dengan nikmat dunia yang semu semata..



Mengapa duhai hati

Sedarlah hati

Kau milik Rabbul Izzati

Menagapa terlalu susah meletakkan Dia teratas sekali

Di bibir mungkin mudah berkata-kata

‘Allah di hatiku’

‘I loves Allah’

Tapi sejauh manakah cintamu?

Sejauh mana cinta mampu menggapai syurga

Jika cinta hanya mainan kata



Yukk,,kita hijrahkan cinta

Dari kata benda menjadi kata kerja

Maka tersusunlah sebuah kalimat peradaban dalam paragraph sejarah

Jika kita menghijrahkan cinta

Dari jatuh cinta menuju bangun cinta

Maka cinta menjadi sebuah istana, tinggi menggapai syurga..

begitu kata Salim A. Fillah dalam Jalan Cinta Para Pejuang



Ayuh..akhawat fillah sekalian

Andai sudah terlanjur ditepi

Ayuh mulakannya sekali lagi

Kita mulakan dengan niat yang baru

Bukan kita tiada kesempatan lagi

Kerana tidak sempat hanya akan berlaku

Bila denyut nadi berhenti nanti..



Teruskanlah langkah

Biar sudah rebah berulang kali

Biar sudah terlalu banyak janji telah dimungkiri

Biar sudah terlalu banyak dosa menimbun tinggi

Asal kau sedar kini

Dia tidak pernah meninggalkanmu sendiri



Ingatlah..

orang bertaqwa itu bukan maksum

bukan tidak pernah berdosa

tapi mereka adalah

yang bila merasakan dosa

lantas terus memohon taubat

dan berazam tidak mengulangnya lagi

(3:133-135)



133 : Dan berlumba-lumbalah (bersegeralah) kamu kepada keampunan Rab (Tuhan) kamu dan jannah (taman/syurga) yang seluas langit dan bumi, yang disediakan untuk orang yang bertakwa.
134: (Iaitu) orang yang menafkahkan hartanya ketika senang dan susah, orang yang menahan marah dan memaafkan manusia. Dan Allah mengasihi orang ‘muhsinin’ (yang melakukan kebaikan).
135: Dan orang yang apabila mereka (tergelincir) melakukan kejahatan atau menganiaya diri sendiri, mereka (akan) ingat kepada Allah, lalu memohon keampunan terhadap dosa-dosa mereka. Dan siapakah yang dapat mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah? Dan mereka tidak berterusan dengan apa yang mereka lakukan itu, sedang mereka mengetahui."



cukup sudah kiranya peringatan-peringatan dari Dia

yang cukup menyedarkan kita

yukk kita mulakan

mulakan sekali lagi..

langkah baru yang lebih bererti~

Monday, May 9, 2011

Nilai Kehidupan

Adikku,
Di saat kita hanya berfikir untuk hidup bagi diri sendiri
Terasalah oleh kita bahawa kehidupan ini begitu sempit dan pendek
Hanya bermula dengan kelahiran kita, dan berakhir dengan kematian
Berangkat dari pertama kali kita digelarkan di atas bumi, dan kemudian kembali ke bumi lagi.

.

Tetapi adikku,
Jika hidup kita untuk aqidah dan untuk orang lain
Maka terasalah hidup ini begitu luas dan panjang
Ia lahir bersama kemanusiaan, dan tidak akan mati
Walau setelah ruh terlepas dari jasad ini, walau berpisah dengan bumi.


Kita akan merasa bahagia dan puas!
Hakikat umur kita berlipat ganda jauh melebihi jumlah angkanya
Walaupun pada hitungan tahun, usia kita kecil sahaja
Itulah kebahagiaan hakiki
Bukan kebahagiaan fantasi.


Dalam kehidupan seperti itu
Tergambarlah keuntungan yang kita peroleh sejak awal kelahiran kita
Dari hari ke hari
Dari masa ke masa
Dan seluruh umur kita
Keuntungan itu terasa dalam perasaan kita, pada setiap langkah kita.


Terasa betul bahawa hidup ini
Bukan sekadar berapa lama nafas ini keluar masuk dari tubuh kita
Bukan sekadar berapa banyak jumlah angka umur kita
Tapi hidup ini diukur dan dinilai dari kepuasan rohani yang dapat kita rasakan!


Inilah kenyataan yang dinamakan Realiti.
Bukan seperti imaginasinya kaum yang materialistik itu
Dan inilah hakikat hidup di atas segala hakikat yang mereka perkatakan.


(petikan surat As-Syahid Syed Qutb dari dalam penjara, kepada adiknya, Hamidah Qutb)



memberilah selagi kita mampu

kerana bukan redha manusia yang dicari

tapi pada Illahi Rabbi..

merasai kemanisan memberi

sebenarnya lebih indah dari menerima~

.

Bertanya Tentang Cinta

alam juga memberi demi cinta..


Aku bertanya pada alam semesta tentang arti “CINTA”, lalu satu demi satu mereka menjawab…

Bumi menjawab: “CINTA adalah hamparan tempat tumbuh segala bahagia dan harapan akan itu. Ia memang diinjak dan dihinakan, tetapi ia tak peduli. Pikir Cinta hanya memberi, dan itu sajalah inginnya.”


Air menjawab: “CINTA adalah hujan yang menumbuhkan benih-benih rasa kesukaan, kerelaan akan keterikatan, kerinduan dan kesenduan, atau samudera kasih yang luas sebagai naungan segala perasaan


Api menjawab: “CINTA adalah panas yang membakar segala, ia memusnahkan untuk dapat hidup dan menyala. Demi merasakannya, makhluk rela terbakar dalam amarah dan kedurhakaan.”


Angin menjawab: “CINTA adalah hembusan yang menebar sayang tanpa tahu siapa tujuannya. Orang bilang ia buta, sebab itu inginnya. Ia tak terlihat, tapi tanpanya segala raga akan hampa.”


Langit menjawab: “CINTA adalah luasan tanpa batas. Luasnya tiada makhluk yang tahu. Kecuali bahwa cinta itu bahagia yang biru, atau derita kelam yang kelabu


Matahari menjawab: “CINTA adalah hidup untuk memberi energi kehidupan dan cahaya harapan. Ia tak akan lelah memberi sampai ia padam dan mati.”


Pohon menjawab: “CINTA adalah akar yang menopang segalanya. Ia tulus hingga tak perlu terlihat dan dikenal. Tapi ia terus memberi agar batang bahagia tetap kokoh abadi, berbuah dan berbunga indah.”


Gunung menjawab: “CINTA adalah rasa yang menjulang tinggi. Rasa itu demikian tenang dan menyejukkan. Namun saat gundah, Ia akan meleburkan sekelilingnya dengan lautan lava cemburu yang membara.”


Lalu, Aku bertanya pada CINTA: “Wahai CINTA, apakah sebenarnya arti dirimu??”

CINTA menjawab: “CINTA adalah engkau patuh terhadap-Nya, meski kau tak melihat-Nya. Engkau tidak mencium-Nya atau meraba-Nya, tapi engkau patuh karena engkau merasa akan hadir-Nya. Sebab CINTA bukan indera, tapi adalah rasa.”

“CINTA adalah engkau takut akan amarah-Nya, dan takut jika Ia meninggalkanmu. Takut jika Ia tak menyukaimu lagi. Lalu engkau mencari-cari alasan untuk selalu dekat dengannya, bahkan jika engkau harus menderita, atau yang lebih mengerikan dari itu.”

“CINTA adalah engkau menyimpan segala harapan pada-Nya dan tidak pada yang lain. Engkau tidak mendua dalam harapan, dan demikian selamanya. Cinta adalah engkau setia menjadi budak-Nya, yang engkau hidup untuk-Nya dan mati untuk kesukaan-Nya akan dirimu, hidup dan mati untuk Dia. Engkau berusaha sekerasnya agar engkau diakui, hanya sebagai budak, sebagai hamba.”

“Diatas segalanya, CINTA adalah engkau merasa kasih sayang yang tunggal yang tidak engkau berikan pada yang lain, selain pada-Nya. Engkau rindu akan hadir-Nya dan melihat-Nya. Engkau suka apa yang Ia sukai dan benci apa yang Ia benci, engkau merasakan segala ada pada-Nya dan segala atas nama-Nya.”

Aku lantas bertanya pada CINTA: “Bisakah aku merasakannya?”

Sambil berlaru CINTA menjawab: “Selama engkau mengetahui hakikat penciptaanmu dan bersyukur dengan apa yang Dia beri, maka itu semua akan kau rasakan, percayalah padaku tambahnya….”

Aku pun Berteriak, “Wahai KAU SANG MAHA PECINTA terimalah cintaku yang sederhana ini, izinkanlah aku merasakan cintaMu yang Maha Indah…”


Wahai pemilik hati-hati, andai aku belum cukup memberi, ujilah hamba dengan mehnah dan tribulasi sampai satu masa hamba tidak daya lagi dan saat itu hamba akan merasa puas di hati kerana ianya telah penuh dengan cinta Illahi..


Korbankan perasaan pada jalan Illahi,biar satu dunia mengeji,mencaci,tapi demi jalan ini, teruskan langkah sampai tiada daya lagi,biar semua tahu yang kau sebenarnya mampu,asal ada Dia di sisimu~

-saat ini saya sangat down,,mujur ada akhawat di sisi yang memberi perkongsian buat menaikkan kembali iman dalam diri dan cuba memeriksa kembali persekitaran hati agar tidak tercemar dengan kekotoran nafsu yang menipu..-


atas katil

mengenang nasib diri

9 Mei 2011

Thursday, April 14, 2011

Keberkatan masa

~ingatlah padaNya,nescaya Dia juga akan mengingatimu~


Ukhti;ya ukhtifillah,lame dah ana xnampak entry bru..ble nak update?
saya;bukan xnak update,.sibuk sikitla..
Ukhti;enti,jgan cari alasan..semua org sibuk,tapi alangkah ruginya mereka yang sibuk dengan dunia tanpa menghiraukan akhirat..enti pilih yang mana ya??(nada berguarau)
saya;astaghfirullah..jazakillah ukht atas peringatan..ana cuba luangkan, insya Allah..


alhamdulillah, saya masih dberi kesempatan untuk terus mengupdate blog yang dah bersawang-sawang dah ni..tak tahulah dah macm ghupe ape..hehe..buat yang mengikuti entry-entry di blog ni, saya mohon kemaafan dri kalian, kerana kesibukan saya dengan urusan dunia melupakan saya pada medan penulisan yang juga merupakan sebahagian dri medium dakwah saya.asif jiddan..tapi saya tertanya-tanya juga, ada rupanya insan-insan yang membaca entry-entry di blog saya walaupun saya rasa entry2 trsebut tidaklah terlalu menambahkan iman..hehehe..jazakumullahukhairankathiraa..


bila sembang pasal bizi, saya nak ketengahkan sikit isu asaimen kot..sebab bru2 ni saya dan rakan-rakan kuliah memang disibukkan dengan asaimen yang bertimbun banyaknya dan ia membuatkan kami makan tergopoh gapah, mandi teringat-ingat, tidur tak tentu masa dan seangkatan dengannya..saya memang jenis xbleh tidur lewat2 sangat atas pada jam1pagi 2,kire da lewat sangat dah 2, so kalau keje xsiap pun, saya still akan tidur dan sambung buat bile bangun besok pagi..tapi tidak bagi segolongan yang laen.mereka sanggup berjaga malam sehingga pagi dan tak tentu juga asaimen mereka siap hinggakan ada yang tangguh hingga ke tengahari dan petang...isy3 obsesnya mereka dengan asaimen..(sambil menggeleng-geleng kepala)^^
tapi itu semua sebenanya bergantung pada individu 2 jgak.alhamdulillah walaupun saya tidaklah sampai berjaga sehingga pagi seperti yang disebutkan di atas, saya juga dapat siapkan asaimen seperti mereka2 juga..^^


mungkin saya nak ceritakan juga tentang keberkatan masa.berkait dengan situasi yang diceritakan di atas, saya sangat merasakan bahawa ia sangat berkait rapat dengan keberkatan masa.Keberkatan masa yang saya nyatakan dalam konteks ini ialah masa yang kita gunakan menjadi cukup dan kerja kita juga dapat disiapkan dengan baik tanpa perlu menyusahkan rakan yang ditugaskan menghantar asaimen kepada lecturer berkaitan untuk menunggu kita menyiapkan asaimen dan akhirnya asaimen semua orang dihantar lambat gara-gara segelintir manusia yang gagal menghantar asaimen tepat pada waktunya(berbelitnya ayat==")



bagaimana nak dapat keberkatan masa??
siapa yang ciptakan bumi? ALLAH
siapa yang ciptakan kita? ALLAH
siapa yang uruskan urusan kita? ALLAH
siapa yang bagi kita kesempatan? ALLAH
siapa yang bagi kita keberkatan? pastinya jawapannya ialah ALLAH



maka tiada yang lain, sebenarnya urusan kita dengan Allah haruslah diobseskan seobses mungkin supaya Allah mempermudahkan segala urusan kita kerana kita semua tahu bahawa kita buat segalanya kerana Allah.Kita study sebab Allah yang suruh,bukan sebab kita nak capai 1st class. Semua orang idamkan 1st class, tapi 1st class untuk siapa? kalau kita idamkan 1st class untuk dapat kerja yang baik dan gaji yang besar, bila dah dapat keja yang baik n gaji yang besar, kita nak apa lagi?kereta besar,rumah besar,bini besar..opsss..haa pastu cari duit banyak2 lagi untuk besarkan rumah lagi dan besarkan kereta lagi..xhabes2 banyakkan duit untuk urusan dunia kita..bagaimana pula dengan urusan akhirat kita?bila kita dah dijemput nanti, nak bawak sekali duit masuk liang lahad ke?kalau dapat masuk sekali, bergunalah jugak duit yang dicari tyme kat dunia 2..tapi xboleh kan??kita hanya berbekalkan amalan kita je kat dunia..



sebab 2 kita kena settlekan niat kita.buat apa sahaja kerana Allah yang suruh..jangan terlalu banyak mempersoalkan.nak jadi macam kaum Bani Israelkah?asek banyak tanya je,buatnya tidak..akirnya memakan diri sendiri..kan rugi 2..bak kata Umar Tilmisani mursyid IM yang ke3 die cakap, "buat yang banyak mempersoalkan, jangan terlalu banyak mempertikaikan.apa kata anda lihat, anda lalui dan anda rasai sendiri.baru anda akan mengerti"^^



rasanya cukup banyak sudah saya berceloteh di sini.harapnya entry kali ni menambahkan iman kalian dan sebenarnya entry-entry yang saya tulis di sini peringatan yang sangat besar buat diri saya khususnya kerana orang yang banyak berkata-kata(menulis) pasti akan diuji nanti dengan apa yang dia perkatakan/tuliskan.(dalam hati,"bersedialah,,kamu akan diuji nanti!)tapi apa nak buat, ujian tu lumrah kehidupan,warna-warni sebuah perjuangan,penguat iman dan ia sebenarnya teman di perjalanan..~akhir kalam, ilalliqa' ma'assalamah..ana ukhtukum fillah^_^
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...