Friday, December 24, 2010

Hari itu~(^_^)

Bismillahirrahmanirrahim~

lama rasanya sy tidak mencoret sesuatu disini..mungkin kerana sedikit masalh kat keyboard nh haa y mmbuatkan sy brtambah malas utk mengupdate..huhu..walaupun sbanrnye da bnyk da bende brmain di pikiran gue..hehe

sy brminat utk brkongsi sesutu dengan anda..tentng hari itu...hari itu..



dalam derasnya hujan yang mencurah
bukan sekadar rahmat itu yang Kau beri
tapi juga rahmat y bisa mmbuat aku terpana
jadi sedar semula, siapa diri, di mana brdiri dan apa yang dicari
mungkin kerna Dia masih sayang hamba
mungkin..

saat futur menyapa,
brkocak hebat antara duniawi dan ukhrawi,
nafsu pula ingin menang selalu,
iman yang selalu brubah
dan lemahnya diri ini,
Kau hadir tanpa suara
hanya dengan kalimah 'kunfayakun'
jadilah maka.. jadilah..



dia yang sudah diamamah usia
datang menyapa mmberi satu makna
pada rasa y sudah semakin pudar
dan pada jiwa y sudah semakin hambar..
dan saat melihat keletah cucumu itu,
aku terpana sekali lagi,
bibir mungilnya lancar meyebut kalimah2 suci,
smentara menunggu hujan rahmat itu,
reda dari bumi..

dan kami bicara seolah olah sudah saling mengenal,
mungkin inilah dia..
saat Yang Maha Segala mmprstukan hati2 kita
aku jdi lupa pada derasnya hujan itu
lantaran hebatnya tamparan Illahi
memberi makna pada sebuah prtemuan
yang tidak kan tersangka
oleh prcaturan manusia..



dan dia bicara lagi
dengan hanya mmpu melihat anak matanya
lantaran selubung niqab yang masih di muka
ak jadi kagum pada bait2 ayatnya
yang runsing memikirkan ummah,
yang makin kotor akhlak mereka,
brgelimpangan di jalanan,
megah dengan jahiliyah sendiri,
suka dengan jauhnya dri Illahi,
dan islam yang bila kan gemilang lagi?


aku jadi sedar pada apa tugasku?
di mana kerjaku?
bagaimana hasilnya?
adakah sudah cukup smpai disini?
aku tahu sendiri jawapannya..

sempat juga didoakan buatku
moga beroleh zauj soleh
dapat memimpin hamba lebih teguh
untuk berada di jalanNya..
dan aku trtawa kecil
saat dia juga menyatakan,
keinginannya untuk bersuami
andai masih ada yang ada sudi,
kerna pedulinya kepda ummah
inginkan dakwahnya lebih teguh
dengan zauj dissi..(^_^)


saat itu juga
hujan semakin reda..
puas juga brmain dengan cucunya
sempat juga merakam aksi2 lucunya
dan doaku agar Mohamad jadi anak yang soleh
brbakti pada agama
suatu saat nnti..

pelukan umi masih kurasa hingga kini
dalam erat sebuah dakapan,
bnyak cerita ummah yang kami kongsi brsama
dan pesan2nya yang cukup brguna
buatku..
kamu titipan dri Rabbi
buat aku yang masih lemah di jalan ini
dan saat futur kembali menyapa,,
segera kuingat kisah ini..
di hari itu..


terima kasih Yang Esa
atas rahmatmu yang tak terbanding segala
aku yang lemah lagi hina,brsyukur..
krana masih dbri waktu
untuk terus mengkoreksi diri
kembali pada Rabbi~














Saturday, December 11, 2010

Tingkatkan kelajuan menaip anda!(^_^)

32 perkataan

Speedtest


hehe..bosan2 buat mende nh..xdela terer sgt sy nh..bolela..ckup2 makan..ehe~selamat mencuba!

Sunday, December 5, 2010

Hadiah Illahi~

Tbe2 sy rse mcm nk tukar name blog pula..ok x 'Hadiah illahi'??hehe..mcm bes je kan(perasan sendiri)



sebenarnya sy sgt teruja sejak kebelakangan ini,,..nk tau sebabnye ape?sebb korangla..korang kwan2 yang sy sayang dunia dan akhirat!!


Hari ke hari sy trsenyum puas,.syukur kepadaNya kerana menganugerahkan saya kwan2 yang dapat berjuang brsma sama dengan saya.Sebelum ini sy agak merasakan kesepian dan adakalanya sy mencari2 ruang dan peluang untuk sama sama mengajak mereka bersama sama saya.tapi,,agak susahla juga sebab diorang kawan2 sy dan cara yang saya lakukan haruslah berhikmah dan bijaksana agar tiada mana2 hati yang terguris.Tapi,itulh adatnya..bukan mudah mengajak mereka ke arah perubahan yang lebih baik..saya tidak maksudkan rakan rakan satu maktab tapi rakan2 saya y sudah lama tidak bersua muka.Sayang sy pada mereka mmbuatkan sy tidak pernah diam untuk bertanya khabar mereka dan mengikuti perkembangan mereka..dalam doa sy juga, sy mohon agar mereka sentiasa dalam penjagaanNya dan y paling sy mohon agar mereka dikurniakan hidayah..ya,,hidayah..


Dan setakat ini sy sudah boleh tersenyum puas.Saya tidak sendiri lagi.Nyata mereka juga seperti saya.Meski dulu kami jahiliah,kini kami mula merangkak kembali mencari cintaNya.Apalah salahnya jahiliah itu ya?kadangkala sy merasakan jahiliah itu perlu kerana mengenal jahiliah itu harus.kenapa sy katakan begitu kerana kita semua manusia dan kita punya bagai2 kisah silam dan jahiliah kita sebenarnya mengajar kita bnyak perkara.anda setuju dgn sya?


Sya prnah juga merasakan alam jahiliah itu,.percayakah anda Sayd Qutb juga pernah berada dalam jahiliah dan dia juga mengatakan bhwa dia tidak menyesal dengan jahiliah yang telah dia lalui.Dengan jahiliah lah dia kembali mengenal Rabbi dan kalam Illahi.Subhanallah,,indahnya..sehingga kini karya Tafsir Fi Zilal masih menjadi rujukan manusia sehingga kini.hebat bukan? Jadi usahlah merasa hina kerana jahiliah kita dahulu.Asalkan kita punya niat untuk berubah dan kita tinggalkan jahiliah itu kerana Allah,cukup dengan taubat nasuha dan sebagainya, saya rasa cukup tidak perlu untuk kita menyesali jahiliah.Tidak salah jika mengenangnya untuk dijadikan pengajaran cuma janganlah jahiliah kita dahulu menjadikan kita merasa rendah diri dan hina serta berputus asa dri rahmatNya.Ia cukup mendapat kemurkaan dri Illahi.


Alhamdulillah juga kerana mereka juga sudah punya blog dan website yang memudahkan sy mengikuti perkembangan mereka.alhamdulillah..syukur ya Rabb..merekalah hadiah Illahi buat sy..~=)Semoga istiqamah dalam jalan ini.ana ukhtukum fillah~:::..



Wednesday, December 1, 2010

Mujahid Dakwah

Imam Hasan al-Banna mengatakan: “Saya dapat menggambarkan sosok mujahid adalah seorang yang sentiasa mempersiapkan dan membekali diri, berfikir tentang keberadaannya dalam segenap ruang hatinya. la selalu dalam keadaan berfikir. Waspada di atas kaki yang selalu dalam siap siaga. Bila diseru ia menyambut seruan itu.

Waktu pagi dan petangnya, bicaranya, keseriusannya, dan permainannya, tidak melanggar arena yang dia persiapkan untuknya. Tidak melakukan kecuali misinya yang memang telah meletakkan hidup dan kehendaknya di atas misinya. Berjihad di jalannya.

Anda dapat membaca hal tersebut pada raut wajahnya. Anda dapat melihatnya pada bola matanya. Anda dapat mendengarnya dari ucapan lidahnya yang menunjukkanmu terhadap sesuatu yang bergolak dalam hatinya, suasana tekad, semangat besar serta tujuan jangka panjang yang telah memuncak dalam jiwanya. Jiwa yang jauh dari unsur menarik keuntungan kecil di sebalik perjuangan.

Adapun seorang mujahid yang tidur sepenuh kelopak matanya, makan seluas mulutnya, tertawa selebar bibirnya, dan menggunakan waktunya untuk bermain dan kesia-siaan, mustahil ia termasuk orang-orang yang menang, dan mustahil tercatat dalam jumlah para mujahidin.”

Saturday, November 27, 2010

Ehem,gambar Muslimahkah itu?

Terkadang bila melayari facebook dan weblog rakan-rakan, saya merasa hairan melihat sesetengah facebook dan weblog muslimah yang bertudung dan yang menutup aurat; mereka tidak segan silu pula untuk memaparkan gambar masing-masing.

Tiadalah terlalu salah untuk memaparkan gambar anda wahai muslimah sekalian, namun sayangnya anda terlupa bahawa gambar yang anda letak itu adalah gambar sebesar skrin 17 inci! Setiap butir jerawat dan bulu halus di muka anda terpampang rapi!

Tidaklah tujuan saya mengaibkan kalian. Saya adalah rakan kamu yang enggan melihat wajah-wajah itu dipaparkan sewenang-wenangnya kepada orang. Biarpun wajah bukan aurat mengikut sesetengah mazhab, namun tatkala fitnah mengundang, tidakkah ia melayakkan ia ditutup dari pandangan umum?

Muslimahku, dunia internet semakin berkembang maju. Satu hari mungkin berjuta-juta orang yang melihatnya.

Dikalangan mereka, ada yang bagus; yang menundukkan pandangan selaras firman Allah dalam Surah An-Nur yang bermaksud:

"Katakanlah (Wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki Yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya Allah amat mendalam pengetahuan-Nya tentang apa Yang mereka kerjakan."

Hati Yang Sakit Bertambah Sakit.. Kasihanilah Masyarakat..

Namun, kita harus akui bahawa di kalangan jutaan orang itu, ada yang hatinya sakit, ada yang jiwanya perit menanggung kesakitan akibat terlihat wajah-wajah kamu biarpun kamu bertudung litup.

Muslimahku, kalau kita lihat dunia gambar bukan main maju lagi. Dahulu, cuma setakat kamera yang perlu dicuci gambarnya. Kini, telefon juga menjadi kamera. Kamera pula lebih dahsyat, lebih pantas; sesegera mee segera.

Alangkah malangnya andai wajah-wajah yang terpamer itu mengundang gejolak rasa di jiwa insan bernama lelaki. Lelaki yang mantap imannya akan beristighfar dan memujuk hati, manakala yang sakit jiwanya akan mula mengganggu anda. Mula memburu anda dengan SMS, telefon, hatta mungkin mendekati anda, dengan tujuan memiliki anda... untuk menikahi anda tidak mengapa, tetapi jika sekadar mahu memuaskan nafsu?

Hanya kerana satu kesilapan yang mungkin anda tidak terniat, wajah anda terpampang besar di internet! Gambar adalah bayangan realiti. Namun mungkin ia juga fantasi. Kadangkala tertipu juga lelaki pada fantasi Photoshop, Fireworks dan seribu satu pengedit gambar lagi. Kalau itu memang tujuan anda, anda tanggung sendirilah. Tapi kalau niat anda cuma berkongsi dan dengan perkongsian itu, secara tanpa sedar mengajak fitnah bertandang, maka amaran saya, berhati-hatilah!

Jalan Penyelesaian?

Andalah sahaja yang mampu menyelesaikannya. Bukan orang lain. Diri anda, andalah yang harus menjaganya.

Apa tujuan anda bertudung dan menutup aurat? Bukankah kehendak syariat dan ingin menutup pandangan orang kepadamu? Maka, soalan saya, menundukkan pandangan bukan kehendak syariatkah? Adakah memaparkan wajah anda besar-besar menutup pandangan orang terhadap andakah?

Banyak cara boleh dilakukan menggunakan perisian pengedit gambar. Belajarlah daripada yang tahu. Hindarkanlah aksi-aksi dan posing-posing yang hanya akan menambahkan lagi kerosakan jiwa masyarakat. Sekiranya niat anda hanya ingin berkongsi dengan rakan muslimah anda, lakukanlah secara tertutup. Elakkan perkongsian atau posting yang boleh dilihat oleh segala macam jenis orang. Kalau lebih mudah, anda kirim saja emel bergambar kepada rakan muslimah anda itu.

Ingat, wajah anda adalah anugerah Allah SWT.

Anugerah Allah itu hanya layak dilihat berkali-kali oleh yang layak sahaja.

Selamat bermujahadah sahabat muslimahku!

- Artikel iluvislam.com

Thursday, November 25, 2010

Haila mak....=)

mase cuti ni la rase mcm nk tido bwah ketiak mak je..hehe..mlepas rindula konon..tp muat ke?hehe..mcm xcaye je..mak da maken tua,uban pon penuh dikepala..mak slaloo cabut tapi bile sy nmpak,mk jeling2 je,,takut kne marah,,sy cakap "mak,,x elok cabut uban,,Tuhan da bagi yang trbaik tuk mak..uban tu tande Allah syang kat mak..pringatan utk kite y masih hdup nh,bhwe mati itu pasti dan sediakan bekalan secukupnya tuk hdapi mati"..mak pon iakan je ape y sy cakap..tpi tangan die ralit je duk mencabut..haila mak....

spti kebiasaan, ble tbe waktu subuh, mak bagun awl pagi..sediakan bekfez tuk kami anak beranak,,sy bangun lambat sketla dri mak..(mak xkejut sy qiam sme2) ngeee...lpas da siap bekfez,mak xtido balik..kalo sy,da lame tdo balik..pas sbuh je,mateku sprti digam..haha..mak buat pe xtido??mak memg xpnah lekang ngan biji tasbih kat tgn..sibuk dgn zikirnya..smbil2 tgok channel oasis kat tb 2,mlut mak xlekang dri bzikir..memg kalo bab berzikir,sy pon kalah ngan mak..hehe..tabik u mom!walopun dalam ngantuk2 2,mak xlpe bkak matsurat..kdg2 ble sy trnmpak mak trsengguk,rse kesian n lucu pon ade..haila mak....

kalo pagi2 2,xsahla kalo mak xkelua brsihkan hlaman kat lua..nak hrapkan sy?hehe..sy wat keje kat dalam je..ank dare xelok kua umah..ngeee..mak tanam mcm2 tnaman kat lua umah..mak memg ade gaye pengusaha tnam tanaman...n alhamdulillah,tnamn2 2 mmbuahkan hasil y agak bez..jimat duit...hehe,,untung abah ade isteri cm mak..tpi satu je sy xpuas ati ngan mak sy nh..walopun sakit2,die wat xtau je ngan skit die..wat keje semacam je..mcmla die xbleh mintak tolong sy n adik2 y len..pastu mulela sakit sane sini..risau tau ktorag kat mak..haila mak...

tadi tyme sy tolong mak masak kat dapur,mak bukak citer pasal sakit mak y datang balik tyme sy xde kat umah.(kat maktab)..mak cte n sy trlopong dgar mak cte..xsangke mak sakit balik..slame nh mak xpnah cte pon,,diam je..smpaila hri ni bru mak bukak cte..mak kate penyakit mak 2 dah klua abes da..lpas mak pg jumpe ustaz 2 n dgan izin Allah,alhamdulillah mak da sembuh spenuhnya..sy lega dgr mak ckap cm2..pastu mak cte kat sy..mak slaloo buat solat sunat taubat sblom tdo n solat dhuha..mak kate mak dapt rse prubahan dalam dri mak ble mak buat solat sunat 2 especially solat sunat taubat..mak kate mak lebih tenang n mak rse seronok nk beribadah,,sy trharu dgr cte mak..hmpir2 sy menitiskan air mate ,,sungguh mak..hnya dgan mengingati Allah hati akn mnjadi tnang..sy xnafikan,bnyak prkare y sy blaja dri mak sy..alangkah baiknya kalo mak mengenal tarbiah,,msti mak boleh jdi lagi hebat..tp apepun sy berbangge ade mak mcm 'mak'.mak y trbaik dlm hdup sy!dan xkan ade sape bleh ganti tmpat mak dlam hati sy..cewah..(hehe mak xleh bace nh,kcuali kalo mak nk blaja blogging ngan ida..weeee=))


ya Allah,kasihani insan y brgelar ibu ini
ampunkan dosa2nya
sihatkan tubuh badannya
sinari hari2nya dgan munajat kepadaMu
jauhi dia dri sgala bala bncana
anugerahkan dia syurga
krana hanya itu yang layak buatnya
dan aku mohon ya Rabbi
agar setiap amalanku dterima olehmu
agar bisa mnjadi saham buat ibu
menggapai suragaMu~=)


p/s-hargailah ibu2 anda selagi mreka msih ada...




Monday, November 22, 2010

Kasihani mereka..

Bismillahirhmanirrahim..

entry kali nh..agak sedih..saya menyaksikan pembunuhan kucing(xtau bape ekor) di depan mata saya....


buat pertama kalinya
saya lihat
mereka mati..
di depan mata saya,,

mereka juga makhlukNya
mengapa diperlakukan sebegitu rupa???
apakah tiada belas kasihan di hati
lantaran dikuasai nafsu dan setan
kau jadi lupa diri
yang mereka juga sbnarnya makhlukNya





sanggup..
dia tanam bangkai mereka
selepas dia hentam cukup2
dia korek lubang buat gaya hebat
"Yaa!!akhirnya!!menyusah org sgt!!"
dicampak sekor2 dalam lubang
dikambus semula tanpa apa rasa
manusia apakah ini???!!


sayu,pedih..
saya xmampu brkata apa
hanya mmpu melihat
lantas saya prgi ke kuburan itu
cuba mengorek2 lagi
mungkin mereka masih hidup
harapan saya hnya ditertawa
dgan lagaknya dia brkata
"da mampus dah 2..xpayah nk korek2 dah
tdi kau xnak pulak gosok2 diorang
skang mule buat gaye alim
huh!!"



saya trpana
apakah tiada rasa brsalah dalam dirinya??
saya hairan...manusiakah ini?
atau mungkin setan yang brtopengkan manusia..

sudahlah..
saya bawa cerita sedih ini
saya terdiam sejenak
di mana ibu mereka??

lantas saya terlihat seekor lagi
dia terselamat dri mnjadi mgsa
wajahnya cukup sayu
dri wajahnya,saya lihat ada sendu
suaranya tidak galak lagi
matanya trsimpan seribu rasa

saya gosok dia
rasa brsalah krana tidak dapat brbuat apa2
pasti dia sedih
krana sendiri..
semoga mndapat pembalasan kelak!
itu yang saya dengar dri suaranya!




ya Allah,jganlah aku digolongkan dlam golongan ini
golongan yang menzalimi haiwan
aku brlindung dri segala kejahatan
semoga mereka yang berdosa menerima pembalasan
atau ampunan,aku rasa lebih baik pembalasan...!









Tuesday, November 9, 2010

Bersiap siagalah!

Pernahkah antum perasan atau amati akan loga al-ikhwan al-muslimin ?

Sekiranya antum amati, antum akan menemui sepotong perkataan dari bahasa arab yang berbunyi ‘wa’a’iddu’ pada bahagian bawah logo tersebut yang sekiranya diterjemahkan kedalam bahasa melayu (atau Malaysia) akan ditafsirkan sebagai ‘bersiapsiagalah’ atau ‘bersiap-sedialah’.



Perkataan ini dipilih oleh asy’syahid Hassan al-Banna bersandarkan sepotong ayat Qur’an dari surah al-Anfal ayat ke 60



60. Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh Yang menceroboh) Segala jenis kekuatan Yang dapat kamu sediakan dan dari pasukan-pasukan berkuda Yang lengkap sedia, untuk menggerunkan Dengan persediaan itu musuh Allah dan musuh kamu serta musuh-musuh Yang lain dari mereka Yang kamu tidak mengetahuinya; sedang Allah mengetahuinya. dan apa sahaja Yang kamu belanjakan pada jalan Allah akan disempurnakan balasannya kepada kamu, dan kamu tidak akan dianiaya.


Ketika pertama kali saya mengamati ayat ini, terasa sedikit kejanggalan akan mengapa asy-syahid memilih sepotong perkataan dari ayat ini untuk diletakkan di dalam logo al-ikhwan yang semestinya menjadi bahan kibaran rasmi bagi anggota al-ikhwanul muslimin di seluruh pelusuk dunia. Terdapat lebih 6000 ayat lain yang boleh dipilih, semestinya terdapat sesuatu yang spesial yang ingin disampaikan asy-syahid disebalik pemilihan ayat ini.

Tambahan lagi, ayat tersebut mengarahkan kita menyiapkan diri dengan kekuatan persenjataan yang dapat menggerunkan pihak musuh, satu langkah yang semestinya hanya akan diambil sekiranya terdirinya sebuah daulah jika mengikut kefahaman manhaj al-ikhwan. Apakah signifikannya ayat ini untuk sebuah jamaah baru yang belum memiliki walau seinci daulah sekalipun semasa ianya didirikan ?

Namun, begitulah proses tarbiyyah ini mengajar kita, terkadang kita diberi bahan-bahan yang tidak terjangkau oleh aqal fikiran kita pada tika tersebut. Namun, para syuyukh berkata terimalah dahulu, biarkan ianya berlegar-legar disekitar “subconcious mind” kita terlebih dahulu, lambat laun, pabila meningkatnya usia kita di dunia tarbiyyah ini, fahamlah kita.

Al-Fahmu, aspek pertama yang diletakkan asy-syahid didalam rukun bai’ah. Kita boleh cuba membentuk kefahaman, namun, jarang sekali kita dapat meluruskan kefahaman. Setiap kader mempunyai kemampuan aqal masing-masing dan latar pengalaman masing-masing yang semestinya akan membentuk aspek kefahaman mereka. Mesejnya disini, saya menulis artikel ini berdasarkan kefahaman saya.



Super-Sub Player

Being not the best player in the field menjadikan kita seorang yang sering dipanggil ketika saat-saat yang diperlukan , ketika player utama injured, ketika player utama exhausted atau sekiranya terdapat perubahan strategi di saat-saat akhir. Itulah amal jama’I, itulah juga aspek takafful yang harus kita fahami. Apa yang penting, kesungguhan dalam menyelesaikan sesuatu tugas, bukan sekadar melepaskan batuk ditangga.

Pemain gantian pasti dipandang enteng oleh sesetengah penyokong dan pasukan lawan, mereka sering dianggap 2nd grade player. Namun, sejarah membuktikan bahawa Ole Gunnar Solsjaer pernah memberikan kemenangan kepada pasukannya dengan menyumbat 4 gol dalam masa 11 minit yang pada penghujung kareernya, beliau diberikan taraf ‘legend’ oleh penyokong Manchester United walau hanya dengan bermian sebagai penyerang ke-3 pasukan sepanjang kareernya. Sejarah juga membuktikan Roger Milla, seorang pemain penyerang Cameroon berjaya menyumbang 2 gol ketika pasukannya ketinggalan 1 gol dibelakang England setelah dimasukkan pada separuh masa ke-2, beliau akhirnya diangkat sebagai ‘Best African Player of the Century”.

Menjadi pemain gantian memerlukan kita mempunyai kesiapsiagaan yang tinggi. Boleh sahaja kita dipanggil untuk mengisi daurah 2 hari sehari sebelum program kerana penceramah asal ‘injured;, boleh sahaja juga kita diminta untuk mengisi satu tajuk yang mana kita sendiri belum pernah melaluinya secara formal dan mungkin juga kita akan tiba-tiba di’sms’ untuk mengisi program pada pagi hari itu juga kerana pengurus program ‘terlupa’ untuk memaklumkan lebih awal kepada kita.


Kita ditarbiyyah untuk mempunyai power,

Bayangkan sekiranya SuperMan terlupa untuk membawa costumenya ketika berlakunya rompakan bank di Metropolis, atau cuba bayangkan juga sekiranya Batman terlupa untuk mengisi minyak Batmobile kepunyaannya ketika Joker sedang cuba meracuni punca bekalan air di Gotham City.

Namun ternyata bahawa semua superhero ciptaan barat ini sentiasa mempunyai kesiapsigaan yang tinggi terhadap tugas mereka. Leka sesaat, mungkin sahaja kisah mereka berakhir dengan pengakhiran yang memilukan bagi penggemar wayang gambar.

Begitulah tarbiyyah ini, kita ditarbiyyah dari ‘zero’ untuk menjadi seorang ‘superhero’ yang sentiasa perlu bersiapsiaga walau dalam apa situasi dalam usaha menyelamatkan umat ini. Tiada istilah tidak bersedia baik dari sudut fikri, ruhi atau jasadi. Kenangkan saja kisah Handzalah yang menyahut seruan jihad pada malam perkahwinannya, kenangkan juga kisah Umar bin Abdul Aziz tikamana beliau diangkat sebagai khalifah kerajaan umayyah walau tanpa ada persiapaan sedikit pun dari dirinya untuk mendokong posisi itu sebelumnya dan ambillah ibrah dari kisah Ali karramallahuwajhah dalam kisah penghijarahan Rasulullah s.a.w, beliau senantiasa bersiap-siaga menghadapi sebarang kemungkinan dalam menegakkan deen-al-haq ini.

Syaitan, jahiliyyah dan thaghut, kombinasi musuh yang nampak dan tidak nampak ini tidak pernah berhenti dan letih dari menjalankan tugas mereka mewarnakan dunia ini dengan kegelapan dan menjauhkan manusia dari Allah s.w.t, dengan itu, para da’ie sentiasa perlu mempunyai keisapsiagaan yang tinggi pada setiap saat untuk mengalahkan musuh agama Allah ini dan meletakkan kembali Islam sebagai rahmatan-lil-alamin.

Iblis berkata: “Ya Tuhanku, oleh sebab Engkau telah memutuskan bahwa aku sesat, pasti aku akan menjadikan mereka memandang baik (perbuatan jahat) di muka bumi, dan pasti aku akan menyesatkan mereka semuanya” – (al-hijr 15:39)

Di dalam satu permainan bola sepak, walaupun terdapat seorang pemain dari satu pasukan yang tidak cukup cergas dan tidak bersedia dalam menghadapi perlawanan itu, tentulah permainan itu menjadi 10 melawan 11 kerana ketidakcergasan seorang pemain di dalam padang hanya membawa malapetaka kepada sesebuah pasukan tersebut sekiranya pemain tersebut tidak ditukar.



Ghuraba’ dan Realiti Masyarakat

Islam adalah satu manhaj inqilab, ianya membawa manusia dari satu fasa jahiliyyah kepada fasa ma’rifah. Fasa ma’rifah yang membawa individu tersebut mengenal segalanya; penciptanya, tujuan penciptaannya, pengakhirannya dan tabiat kehidupan seluruhnya.

Manhaj inqilab ini akan membawa manusia berbeza dari manusia yang belum mengadaptasikan sepenuhnya konsep manhaj ini kedalam kehidupan mereka justeru membawa mereka sedikit berbeza dengan mereka-mereka diluar sana (konsep bola besi)

“Sesungguhnya Islam dimulai dalam keadaan asing dan akan kembali asing sebagaimana awalnya, maka thuuba (beruntunglah) orang-orang yang asing” (HR Muslim).

Sungguh, tarbiyyah ini bukanlah mengkehendakkan kita mengasingkan diri dengan mereka-mereka diluar sana, namun tabi’inya, cara pengurusan masa kita, pengurusan pembahagian kewangan kita, minat kita dan prinsip kita akhirnya akan membataskan kita dengan mereka.

Disinilah titik dimana masyarakat mula sedar tentang siapakah kita sebenarnya, dan disinilah titiknya dimana ikhwah dan akhwat mula dipikulkan tanggungjawab bahawa kita telahpun dipilih masyrakat secara tidak formal sebagai ‘ustaz’ atau ‘ustazah’ walau tidak bertauliah.

Mungkin sahaja kita akan dilamar untuk menjadi AJK Ketua Pemuda Masjid,

Mungkin sahaja kita akan dilantik sebagai pakar rujuk dalam bidang agama dikalangan rakan kita,

Mungkin sahaja kita akan di suruh untuk memimpin majlis bacaan doa selamat dan solat hajat pejabat kita,

Mungkin sahaja kita akan dipanggil tikamana rakan sekolej kita dirasuk jin

Mungkin sahaja kita akan dipanggil untuk membacakan doa pengantin kerana ustaz yang sepatutnya membaca lewat hadir

Mungkin sahaja kita akan diminta untuk memberi tazkirah ketika permulaan mesyuarat,

Mungkin sahaja kita dipilih sebulat suara untuk mendokong jawatan exco-agama pejabat kita,

Segalanya mungkin,

Kerana sedarlah ikhwah dan akhawat, apabila kita berbeza, kita sudah pun menjadi perhatian masyarakat.

Oleh itu, Wa’u’iddu! Bersiapsiagalah!


Monday, November 8, 2010

Berdialog dengan iblis

Hantu!!


Pada suatu hari Rasulullah SAW baru keluar dari masjid untuk pulang ke rumah. Sebaik sahaja Rasulullah SAW keluar dari pintu masjid, Rasulullah SAW telah bertemu dengan iblis. Rasulullah SAW segera menegur iblis.

"Hai iblis,apakah yang menyebabkan engkau datang ke pintu masjid ini?"

"Wahai Muhammad,Allah telah menyuruh aku supaya datang ke mari,"beritahu iblis tanpa berselindung.

"Untuk apa?" Tanya Rasulullah SAW yang tidak menyenangi kehadiran iblis yang juga musuh ketatnya.

Lalu segera dijawab iblis, "Supaya engkau bertanya kepadaku mengenai apa sahaja supaya engkau tahu"

"Baiklah. Mengapa engkau selalu menghalangi umatku daripada mengerjakan solat berjemaah?" Tanya Rasulullah SAW kepada iblis.

"Wahai Muhammad, apabila umatmu keluar untuk mengerjakan solat berjemaah, aku berasakan diriku teramat panas dan tidak akan hilang selagi mereka mengubah fikiran untuk ke tempat lain," jawab iblis.

"Hai iblis, mengapa pula engkau menghalangi umatku daripada membaca Al Quran?"

"Wahai muhammad, apabila umatmu membaca Al Quran aku berasakan diriku menjadi hancur lebur seperti timah sedang dibakar."Iblis menjawab.

Kemudian Rasululah SAW bertanya lagi, "Hai iblis, mengapa engkau menghalangi umatku untuk berjuang ke jalan Allah?"

Lalu dijawab iblis, "Wahai Muhammad, apabila umatmu keluar untuk berjuang, kaki tanganku akan terikat sehingga mereka kembali daripada perjuangan.

"Mengapa pula engkau menghalangi umatku daripada mengerjakan fardu haji?"

"Wahai Muhammad, apabila umatmu mengerjakan haji, aku akan terikat dengan rantai yang membelenggu dan apabila mereka hendak bersedekah, maka di atas kepalaku terletak satu gergaji yang menggergaji kepalaku seperti kayu sedang digergaji." Jawab iblis.


Tgok 2,banyak malapetaka yang akan menimpa iblis kalo kt buat kebaikan.Jadi,apalah susah sangat kita nak berbuat baik. Kalau susah sgt nak buat baik, itu samelah mcm kite syang sgt kat iblis. Iblis pun berusaha sungguh2 nak hasut kite sbb die pon akan dihukum kalo xbuat keje...kite plak??xtakut ke dgan hukuman Allah?same2 kite renungkan dan amalkan..~


Sunday, November 7, 2010

Peristiwa di bulan Zulhijjah

Bulan Zulhijjah merupakan bulan-bulan yang mempunyai kedudukan tertinggi di dalam jiwa umat Islam, iaitu salah satu bulan-bulan Haram dan bulan yang mengandungi beberapa peristiwa besar, yang paling utama dan paling besar ialah perhimpunan Islam sedunia sempena menunaikan fardu haji.

Di antara peristiwa di bulan yang agung ini:

1. Ghazwah dan peperangan

Pada 11 Zulhijjah 571H Salehuddin al-Ayubi Berjaya merempuh kubu kukuh yang menjadi tempat saliran air. Ia termasuk dalam strategi utama mewujudkan kesatuan Islam. Kubu ini Berjaya ditawan selepas berlaku pengepungan selama 38 hari. Salehuddin al-Ayubi mengukuhkan binaan kubu selepas menerima penyerahannya yang kini dikenali Qal’ah Sultan Salehuddin. Fungsinya menyamai yang diguna pakai bagi menyatukan tentera-terntera bersekutu yang terdiri dari tentera Halab dan tentera Salib Antakiyah.

Pada 4 Zulhijjah 616H kota Bukhara telah jatuh ke tangan tentera Moghul di bawah pimpinan Gengiz Khan selepas berlaku pengepungan selama tiga hari. Tentera Moghul telah memburu seluruh penduduk Bukhara dan menggunakan pedang kepada semua orang yang masih hidup di dalam kota dan mengakhiri kekejaman mereka dengan membakar seluruh kota!!.

2. Kelahiran

Pada 25 Zulhijjah 1326H lahir seorang sarjana besar Abdul Salam Muhammad Harun seorang “syaikhul muhaqqiqin” (penyelidik atau pengedit besar), perintis dalam seni penyelidikan khazanah silam dan meninggalkan puluhan bahan ilmiah Arab seperti buku-buku sastera dan bahasa yang diperakuinya. Antara yang paling utama ialah “Al-Kitab” karya Sibaweih, “Al-Hayawan” karya Al-Jahiz dan “Khazanah al-Adab” karya al-Baghdadi.

Pada 5 Zulhijjah 1335H lahir seorang pendakwah, muslih, faqih dan mujaddid Syeikh Muhammad al-Ghazali di Mesir dan menamatkan pengajiannya di Al-Azhar. Beliau menghabiskan usianya dengan menjalankan dakwah dan memusatkan dakwahnya dalam hal membaharui iman kepada Allah, memerangi kekerasan dan kezaliman, seruan kepada keadilan social, membebaskan dan membangkitkan umat.

3. Kewafatan

Pada 26 Zulhijjah tahun 27H Khalifah Amirul Mukminin Umar bin al-Khattab telah terbunuh setelah ditikam oleh Abu Lukluk seorang Majusi yang dikatakan berdendam ketika beliau sedang memimpin solat. Saidina Umar telah dilantik menjadi khalifah selepas kewafatan Abu Bakar as-Siddiq. Beliau memerintah selama sepuluh tahun di mana jajaran Negara Islam telah bertambah luas. Pada masa pemerintahannya dipenuhi dengan keadilan dan kemuliaan kepada umat Islam. Pada zamannya juga Mesir dan al-Quds Berjaya dibuka.

Pada 18 Zulhijjah tahun 35H Khalifah Amirul Mukminin Uthman bin Affan r.a telah terbunuh di tangan orang-orang yang terpedaya dengan fitnah. Sumbangan utama Saidina Uthman ialah menghimpunkan al-Quran di dalam satu mushaf. Tempoh pemerintahannya selama 13 tahun. Beliau mendapat gelaran “Zu an-Nur’ain” kerana mengahwini dua puteri Rasulullah, Ruqayyah dan Ummu Kalthum.

Pada 6 Zulhijjah tahun 158H Khalifah Abu Jaafar al-Mansur, pengasas sebenar Daulah Abbasiyah telah mangkat. Baginda telah Berjaya mengukuhkan tonggak dan sendi Daulah serta menyelesaikan semua fitnah dan kebangkitan rakyat yang wujud untuk menentangkannya. Sebagaimana yang diketahui baginda adalah seorang khalifah yang sangat mengambil berat tentang kebajikan dan urusan Negara. Baginda jugalah yang mengasaskan kota Baghdad dan seterusnya menjadinya sebagai ibukota Daulah Abbasiyah. Baginda telah mendapat nasihat secara langsung tentang pembinaannya dari Imam Abu Hanifah an-Nu’man.

Pada 26 Zulhijjah 206H al-Hakam bin Hisyam bin Abdul Rahman salah seorang raja Andalus yang terkenal telah mangkat. Baginda telah dilantik pada usia 26 tahun. Al-Hakam merupakan raja pertama yang mendapat kemuliaan di Andalus.

Pada 11 Zulhijjah 207 seorang sejarawan besar, Muhammad bin Umar al-Waqidi telah meninggal dunia. Beliau adalah sarjana ilmu al-Maghazidan Sirah. Penulis kitab “Al-Maghazi”. Dilahirkan di Madinah dan memperolehi ilmu di tangan ulama setempat, kemudian menetap di Baghdad sehingga meninggal.

Pada tahun 286H Muhammad bin Yazid bin Abdul Akbar yang lebih dikenali dengan “Al-Mubarrad” telah meninggal dunia. Beliau digelar Al-Mubarrad, menurut satu riwayat kerana kecantikan wajahnya dan satu riwayat lain kerana ketelitian dan kepetahan jawapannya. Al-Mubarad adalah pemimpin sarjana ilmu Nahu tanpa sebarang pertikaian. Belaiu juga imam pada zamannya dalam bidang sastera dan bahasa yang diperolehi dari gurunya al-Mazny. Beliau hidup sezaman dengan 9 orang khalifah Abbasiyah. Di antara sumbangan al-Mubarrad ialah penulisan kitab “Al-Kamil” dalam bidang sastera dan bahasa.

Begitu juga pada tahun 463H di bulan Zulhijjah telah meninggal dunia al-Hafiz Abu Bakar Ahmad bin Ali bin Tsabit, yang lebih dikenali dengan “Al-Khatib al-Baghdadi” yang merupakan salah seorang imam Hadith dan sejarah pada kurun ke 5H. Beliau telah menghasilkan banyak karya tentang sejarah dan yang terkenal ialah “Tarikh Baghdadi”.

http://www.ikhwanonline.com/Article.asp?ArtID=32791&SecID=363

Saturday, November 6, 2010

Buatmu Sahabat~


Bismillahirrahmanirrahim..


Dalam doa sy pnah sy minta
Sahabat2 sy moga dberi hidayah dan petunjuk olehNya
Krana sy begitu menyayangi mrka
Dan mahu mrka brsma2 dgn sy dalam jalan ini
Semoga Allah mndgar doa2 sy


Alhamdulillah..dalam kudus sebuah doa
Saya brsyukur krana doa2 sy didengar
Benarlah Allah itu Maha mendngar
Walau hanya sekadar lintasan di hati


Dan hari ini,,
Saya dgr mereka,,shabat2 sy
Sudah masuk usrah..
Sudah ingin berubah..
Sudah mula ke masjid..
Sudah pakai tudung labuh!


Masya Allah!
Tiada kata mmpu sy lafaz
Melainkan hanya syukur pda Dia
Krana ini yang sy tunggu


Sy sujud menyungkur wajah
Tanda syukr pada Dia
Krna mndgr lintasan doa sy
Meski diri brlumur dosa...


Sy pohon pada Dia
Semoga mereka istiqamah
Dalam sebuah perjuangan
Membuang karat2 jahiliyah itu
Kerana sy juga prnah sprti mrka..


Sungguh,,hingga saat ini,
Sy sgt menyayangi mereka Rabbi..
Pertemukan kmi dalam satu ikatan kasih syang keranaMu
Tautkan hati2 kami saat Rabithah dialun bisu
Kerana kami hanya ingin gapai redhaMu
Dan nikmat surgamu itu..


12:04/06 nov 2010
IPTHO Btu Pahat
atas katil dpan lappy~

gdnite...


Thursday, November 4, 2010

(^_^)


Saya sudah gembira..=)
Kerana sy punya sahabat2..
Yang sama-sama susah senang brsama..
Kerana anda semua juga..penjejak iman~jzkk
Terima kasih Rabbi kerana menganugerahkan mereka
Kerana tanpa mereka,sy xmampu trsenyum lagi..=)

p/s:selamat malam!

Wednesday, November 3, 2010

Bila sedih...


Tbe2 sy rse sedih...=(
anda igin brkongsi kesedihan dgn sy??

Sungguh,sy bukan insan yang sempurna
Adakala trsalah tingkah
Adakala trsilap langkah
krana sy juga manusia..

Tapi,siapakah mreka untk mghukum?
Sy cuba jadi yang trbaik untk mreka..
Tapi mgkin hanya sya yang terasa..

Buang rasa ini Rabbi
Saya sudah penat dgan rasa ini
Saya x akan pnah brhenti
Tapi sy pohon,hormati....

Kerana sy juga manusia...

~Ida~
atas katil depan lppy
Rabu/11:25pm

"Sesungguhya inilah jalanKu, maka ikuti dia dan janganlah kamu mengikuti jalan-jalan(yang lainnya) kerana jalan-jalan itu mencerai-beraikan kamu dari jalanNya.Yang demikian itu diperintahkan Allah kepadamu agar kamu bertaqwa." (Al-An'am:153)


Tuesday, November 2, 2010

LAyout BarU lagi...


Bismillahirrahmanirrahim..

Tukar layout lagi..
Ana bukan sje2 nk tukar..
Tapi layout lame 2,
xbleh tkar kaler word die..
So,ana rse better if tukar..
huhu..chantek x??

tibe2 sy pilih bunge..
BUNGA TULIP

p/s-saya suke tulip!




Sunday, October 31, 2010

Salam Imtihan,,bittaufiq wannajah~


Salam imtihan..

ble exam je,sy demam..ble demam je sy exam...

sy penat sgt..sy xsuke exam..

tpi..ble sy pk2 balik...

xboleh2..sy kene exam jgak..

xkirela sy sihat atau sakit..

sbb sy exam bukan untk lulus..

sy exam bkan sbb nk dpt 4flat..

tp sy exam sbb sy nk dapat redha Dia..

Dia suka sy tuntut ilmu..

kalau tuntut ilmu je,tp x exam,,mne bleh..

walaupun sy xske exam,tpi sy kene suke jagak..

sy nk jdi cikgu..

sbb Dia suke sy jdi ckgu..

jdi,sy kene ambil exam..

walaupun sy xske..



sy kene bnyak doa pada Dia..

sbb Dia penentu sgala..

sy syang Dia..

Dia buat hdup sy lebih brmakna..

sy ske ble Dia tolong saye..

mcm sem lepas pon sy sakit jgak..

tp Dia Maha Baik,,

sakit tu penebus dosa..

sy tau dosa sy brtimbun bnyaknye..

tp sy juga tau,Dia maha pengampun..

sbb 2 sy sayang Dia lebeyh..

sweetnye Dia..=)



Sy minx maap pade semua

kalau sy banyak buat silap..

kosong2 k..

sy juga manusia,bukan malaikat..

jdi normal la kalo sy buat salah..

doakan kejayaan sy..

doakan kesembuhan sy juga..=)


May Allah bless~

Monday, October 18, 2010

(^_^)~Aku tinggalkan dia..hadirku biar bukan teduh,tapi cukuplah mnjadi baja~


“ Wahai Tuhanku, betapa telah Kau aturkan perkenalan sehingga membenihnya persahabatan dan Kau pupuk ia tumbuh subur di hati kami agar bercambah keimanan. Namun andai hadirku menjadi ulat yang merosakkan antara dia denganMU, maka tidak ada tangguh untukku berundur dari dalam hidupnya.

KeranaMu Tuhanku, saat aku memohon teman yang mengemburkan keimanan dan Kau anugerahkan dia menjadi pohon singgahana agar rimbunnya menjadi teduhanku dari bahang kemarau kehidupan. Bagaimana Kau meminta dia dariku kembali, sedang aku dan dia nyata milik-MU.

PadaMu kuserahkannya, andai pengorbanan itu mahar keredhaan. Kerana saat Kau hadirkan pertemuan, telahku redha untuk sebuah perpisahan.”




Pernahkah kita bertemu dengan seseorang yang tidak pernah kita kenal siapa dia, tidak pernah kita tanyakan dari mana asalnya. Dan dia duduk seketika bersama kita, menyinggahi kamar kehidupan dan meninggalkan kalam bisunya di ruangan jiwa.

Dimensi pertemuan itu berbeza, saat kita tidak pernah melihat wajahnya namun kita bagai tahu bagaimana redup pandangannya. Dan tika kita tidak pernah sekali pun mendengar suaranya, kita bagai kenal nada bahasanya.

Dan kita tertawan pada agamanya, saat tazkirah dan nasihat menjadi utusan hatinya..saat hadis-hadis Baginda bermain dalam ratib bahasanya dan Al Huda menjadi ayat karangan jiwanya. Dan bagi kita,sahabat adalah keperluan jiwa. Dialah ladang hati, yang kita taburi dengan kasih dan kita tuai dengan penuh rasa terima kasih. Dan pada kita, dialah anugerah istimewa dariNya saat kita memohon padaNya memilih teman perjalanan yang terbaik dalam kembara perjuangan di jalanNya.

Begitu tika Dia hadirkannya berkali-kali menemani lena kita, saat istikharah yang kita pinta menjadi jawapanNya. Sehingga seluruh jiwa kita menyangka dialah sahabat yang bakal menjadi menjadi tonggak perjuangan selama masa kehidupan. Dan tika itu kita mengharapkan persahabatan yang berpanjangan dengan ikatan yang lebih kukuh dan diredhai..agar utusan hatinya sentiasa menemani kita, ratib bahasanya terus didendangkan di telinga dan karangan jiwanya terus kemas terukir saat kita alpa.

Dan tidak pernah ada prasangka, bagaimana andai hadir kita memberi masalah padanya..kewujudan kita tanpa sedar mengganggu hatinya bertemu Pencipta. Dan kita terpaku tiba-tiba, dari doa yang kita pohon agar persahabatan dinaungi rahmatNya tiba-tiba bertukar cela. Mungkinkah dalam persahabatan itu penuh terpalit dosa, apakah nasihat kita melaghokan jiwanya..saat kita bersahabat kerana agamaNya.

Namun tiba saat mengharuskan kita sedar, saat pertemuan diqasadkan untuk memburu redhaNya maka perpisahan keranaNya pasti membuah makna. Tika kita merunduk tawadhu` pada ketentuanNya dalam kudus jiwa kita membelas pada ketentuan takdir.. yakinlah Dia tidak pernah menganiaya hambaNya.

Kalau kehadiran dianggap menyusahkan, moga pemergian menghembuskan ketenangan. Bila membenih subur kerana ukhuwwah, biar jatuh gugur dalam mahabbah.
Kerana daun yang jatuh takkan sekali-kali membenci angin. Dan amankanlah hatimu dengan janjiNya :"..Dan sekali-kali tidaklah Rabb-mu menganiaya hamba-hambaNya." Fussilat::46.

liketio!!=)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...