Thursday, May 20, 2010


lagi 2 minggu....xsabar rasenye nk balik rumah..nk tengok mak,abah,adik2 kat depan mate...mak,abah,rindunye...rase nk peluk erat2 ble dah kat depan mate nnt..aduhai rindunya pada 2 permata anugerah Illahi..mak dan abah,tggu kepulangan ida yea!!


'assalamualaikum,anak mak mcm mane arini??dah sihat skit??'ibu itu brtanye penuh kebimbangan.

'waalaikummussalam..ana dah makin sihat sikit..dah boleh jalan dah..mak sihat??'anak itu brtanya ceria.

'alhamdulillah,mak sihat,,adik2 semua sihat..exam hri 2 cmane??bleh jawab tak??'

'erm ana dah cube sedaya y mampu mak..ana usaha setakat yang mampu dan ana dah jawab sedaya y ana mampu..ana hanya mmpu doa je pada Allah..krna ini ujian dariNya..tawakkal jela..'
itu jawapan y keluar dri mlut anak itu..dia bnar2 redha dengan ketetapan Illahi.Dia tahu Allah itu Maha Adil..

'bguslah nak..mak siang malam doakan kesihatan anak mak..dahlah jauh dengan mak..hanya doa y boleh mak kirimkan..anggaplah ini stu ujian dri Allah..Allah nak mentarbiah kita dengan menguji nikmat sihat itu..moga kita lebih pandai brsyukur dengan nikmat2 y Dia dah beri'ujar ibu itu syahdu.kata-katanya penuh nasihat dan hikmah y kadang2 mmbuatkan si anak y lemah jdi brsemangat untuk terus melangkah..

ada sendu di balik prbualan dua beranak itu.Si ibu masih mampu menahan air mata pilu mengenangkan nasib anaknya y diuji mski masih dalam usia muda.Trdengar tangis si anak..antara sakit,rindu dan syahdu..semuanya bercampur sekali.Dia rindu pada ibunya y begitu tabah dalam ujian Tuhan.Dia ingin jadi seperti ibunya..

'Mak,ana brtuah dikurnai ibu seperti mak.ana syang mak!!'ucap anak itu sungguh2 brsama deraian air mata..

'Hai,sayang mak je ke??abah??'ada suara garau yang mengganggu bual mereka.tiba2 ayahnya mencelah.

'eh,abah ye..hi3 yela..ana sayang abah jgak..isy abah nh..buat malu je..ana bru nk manja2 ngan mak..'mesra dua beranak itu berbual.hingga sakit y dirasa kian jauh..pergi meninggalkan diri..

'anak abah dh makan ubat belom ni??'tanya ayah itu dalam senda tawa y masih bersisa.

'dah,bah..tapi macam xde kesan pon bah..ana rasa baik xpayah makn ubat..dahla ubat mahal'ujar anak itu.

'esy,mana bleh mcm 2..doktor kan dah pesan..hm..Allah suruh kita usaha kan.bukan hanya pasrah dengan setiap y brlaku..sebagai hambanya,kita jgn brputus asa.sifat tu dimurkai Allah.'pesan ayah itu lembut sekali..

'nak,ingat tak pesan abah selalu??bila kita sakit,akan keluar dosa2 kita melalui celah2 roma kita.tapi ingat,kita kena redha dengan skit y Dia dah bagi 2.brsbarlah sikit,,insya Allah,,ada hikmahnya tu..'ayah itu memg tidak pernah jemu mmbri ingatan dan semangat buat diri.Adakalanya,anak itu malu sendiri dan mula sedar dengan silapnya.

'alhamdulillah,abah,,ana sangat brsyukur dikurniakan mak dan abah seperti anda..ana sdah mmpu trsenyum kembali'ucap anak itu lirih.

'alhamdulillah,abah juga brsyukur dkurniakan anak sebaik kamu.smoga kamu dapt jdi anak y solehah dan bakal isteri y solehah sprti mak kamu nnti'akhiri abah dengan tawanya..sempat lagi dia mengusik anak gadisnya itu.

sebelum prbualan berakhir,ibunya msih sempat brpesan..'nak,jaga diri ye.doa mak dan abah xkan putus smpai mak dan abah dah tiada nnti.Kami slalu doakan kejayaan kamu.xsbar mnntikan kepulangan kamu.assalamualaikum'akhiri ibu itu sepi.

anak itu menutup talian tanpa sedar ada butir jernih mengalir di pipinya..~Thank You Allah 4 da vry precious gift~



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...